Welle

Welle

dinsdag 12 maart 2013

Card wallet patroon en tutorial


Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de tutorial af te maken...

Hieronder dus mijn versie van het kaartenmapje, gebaseerd op de tutorial van haar die ik eerder maakte hier.

Ik heb een ritszakje toegevoegd aan het middenste stukje van de buitenkant en heb een zakje toegevoegd binnenin, omdat er altijd van die winkels zijn die nog met oudere klantenkaarten werken, die je net groter zijn dan 9 cm.

Patroontje kan je hier downloaden. Aan het patroon hangt ook een engelse tutorial, maar als je liever Nederlands leest, blijf dan deze blogpost lezen :-)

Kies je stofjes. Je kan tot 5 verschillende stofjes gebruiken : De buitenkant, het buitenzakje, deel 1 van de binnenkant, deel 2 van de binnenkant en het binnenzakje.
Ik heb in mijn voorbeeld 2 verschillende stofjes gebruikt. Buitenkant, buitenzakje en het kleine deeltje van de binnenkant in een wit met paarse streepjes en rode bolletjes. Het tweede deel van de binnenkant en het binnenzakje heb ik in een effen rood gemaakt.
















Wat heb je nog nodig : Een elastiek, een lintje , vlieseline en een rits.

Ik strijk niet graag, dus ik begin altijd met hetgeen ik het minst graag doe : de kaartzakjes strijken.
Neem de twee binnendelen en markeer van boven naar onder : 7,5cm, 4cm, 6,5cm, 4cm, 6,5cm , 4cm, 6,5cm, 4cm. Strijk de plooien, zodat je de zakjes bekomt.

Het resultaat  zou er zo moeten uitzien :













Na het strijken begin ik aan de rits.
Neem de stofjes voor de buitenkant en het buitenzakje.

Teken op de achterzijde van de buitenkant een rechthoek waar de rits moet komen. Let er wel op dat je de opening maakt naar verhouding met de lengte van de rits.
Stik daarna over de rechthoek die je hebt getekend en knip volgens de lijntjes aangeduid hieronder.





Als je het stofje dubbel vouwt ter hoogte van de lage lijn, kan je makkelijk de hoekjes knippen. Daarna kan je het middelste lijntje knippen.
Vouw de kantjes naar binnen. Strijk er desnoods nog even over als je strijkijzer nog warm is. Dan zijn de volgende stapjes wat makkelijker.

Neem vervolgens het buitenzakje en stik het aan de rits zoals hieronder :










Omdat ze anders een beetje in de weg zitten, stik ik de kleine puntjes van de opening van de rits altijd even vast. Daarna stik ik de rits in de opening. Met een ritsvoetje gaat dit vrij goed. Zelfs zonder ritsvoetje lukt het wel als je je naald naar de zijkant kan verschuiven. Als de lange kanten gestikt zijn, vergeet dan zeker niet nog eens over de kleine kantjes te gaan zodat de rits ook hier goed vastzit.













En nu komt het prutswerk ... 
Om het buitenzakje te maken moet het rond de rits worden gestikt ...

















Ik heb hier nog geen eenvoudige manier voor gevonden ... als er anderen zijn die ontdekt hebben hoe je dit kan doen , zonder de stof helemaal rond de voet van je naaimachine te laten lopen, hoor ik het graag :-) 

Als het zakje vast hangt aan de rits, plooi je het op zijn plaats. Het moet in het midden van de buitenkant liggen, met de rits aan één kant.
Daarna strijk ik er de vlieseline over. Op deze manier blijft het zakje nog wat beter zitten, zodat je straks makkelijker kan afwerken.















OK, so far so good :-) Tijd voor een koffietje of iets anders lekker ...

De buitenkant is nu af, dus rest ons enkel de binnenkant nog.
Neem de gestreken binnenlapjes, de binnenzak en het lint.
Dit is het eindresultaat van de binnenkant:











De foto is een beetje scheef getrokken, waardoor het aan de ene kant wat breder lijkt dan aan de andere, maar dat is in het echt natuurlijk niet de bedoeling :-)

Stap 1. Neem het grootste binnen deel en markeer hierop de linkse streepjes vanop het patroon. Op deze streepjes leg je het lint. Stik langs beide kanten het lint vast op de binnenkant. Dit lint zorgt voor de onderverdeling van de zakjes. Zie dat het dus mooi recht is en op de juiste plaats, anders kunnen je kaartjes er straks niet in, of vallen ze eruit ...









Stap 2. Neem de binnenzak en hierop het kleinere deel van de binnenkant met de goede kanten op elkaar. Stik ze aan elkaar met 1 cm naad.

















Stap 3. Meet van aan het lintje 9 cm naar links en markeer bovenaan. Leg beide delen met de goede kanten op elkaar. Stik aan elkaar met 1 cm zoom van de binnenzak en op de markeringen van het andere deel. Die dit ook nauwkeurig omdat hier ook de breedte van de kaartzakjes vanaf hangen.













 Op deze laatste naad stik je een tweede lintje.

Leg vervolgens de plooi van het binnenzakje goed.  Strijk desnoods nog even, zodat de naad mooier blijft liggen bij de volgende stap.











Ik heb de plooi vastgespeld om zeker te zijn dat hij goed bleef liggen tijdens het stikken van de buitenranden.

Jaja ... we zijn er bijna !!
Om ervoor te zorgen dat alle kaartzakjes even groot zijn, meet je best nog even na ... 9 cm van het rechtse groene lintje naar de buitenkant en 9 cm van de plooi van de binnenzak naar links. Markeer bovenaan en onderaan.
Leg de twee zijden met de goede kanten naar binnen op elkaar en stik de zijnaden.
Als deze goed zitten, leg dat je elastiek ertussen. Leg hem in het midden, of net iets ernaast naar links, zolang bij maar tussen de twee lintjes ligt. 















Stik dan de boven en onderkant. Vergeet wel niet een opening te laten om het geheel binnenste buiten te keren. Ik laat een 8cm, kleiner kan misschien ook, maar dan is het een gepruts.

Voor het keren, denk eraan dat je speldjes er nog inzitten op de plooi. Haal deze er misschien eerst even uit, vooraleer ze in je vingers prikken !!

Zo ... eens gekeerd, naai je de opening dicht en klaar is kees ... of in dit geval klaar is het kaartenmapje :-)






1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Google Find us on Google+